Endodoncja

Endodoncja to procedura stomatologiczna, która pozwala na uratowanie i „zachowanie” chorego zęba w jamie ustnej Pacjenta, na wiele lat.

Każdy ząb posiada komorę i system kanałów korzeniowych, w których znajduje się miazga zęba. W zależności od rodzaju zęba występuje od jednego, do pięciu kanałów korzeniowych.

Leczenie endodontyczne polega na leczeniu zainfekowanego "nerwu zęba" miazgi zęba. A w praktyce polega to na bardzo dokładnym usunięciu miazgi zęba, oczyszczeniu komory i kanałów korzeniowych z bakterii oraz szczelnym wypełnieniu kanałów i komory.

Leczenie kanałowe jest bardzo ważnym procesem, albowiem decyduje w dużej mierze o przyszłości naszego zęba. Dobrze wykonane pozwoli nam cieszyć się i korzystać z zęba jeszcze przez wiele lat. Prawidłowo przeleczony ząb kanałowo i odpowiednio odbudowany dalej stanowi bardzo ważny element w całym układzie stomatognatycznym.

Inwestycja w najwyższej klasy leczenie endodontyczne jest bardzo opłacalna i gwarantuje zachowanie zęba. Koszty wstawienia nowego zęba znacznie przewyższają koszty leczenia kanałowego wraz z niezbędną odbudową po leczeniu.

Nowoczesne systemy do leczenia endodontycznego, które stosujemy w naszej klinice, umożliwiają nam przeprowadzenie leczenia kanałowego na jednej wizycie. Jest to bardzo komfortowa i skuteczna terapia endodontyczna.

Zalecenia i informacje:
Nie powinno się gryźć ani przeżuwać twardych rzeczy po stronie, która była leczona endodontycznie, aż do czasu, kiedy korona zęba będzie odbudowana. Nieodbudowany ząb jest podatny na pęknięcia i powinien być zrekonstruowany możliwie jak najszybciej. Poza tym, ząb leczony kanałowo trzeba pielęgnować tak samo, jak pozostałe zęby (należy stosować odpowiednią higienę jamy ustnej poprzez codzienne szczotkowanie, nitkowanie przestrzeni międzyzębowych, regularne przeglądy i profesjonalne czyszczenia).

Większość zębów leczonych endodontycznie przetrwa tak długo, jak zęby zdrowe. W niewielu przypadkach, ząb, który był leczony kanałowo, nie goi się albo ból postępuje. Czasem, ból lub ponowne zakażenie zęba może nastąpić po miesiącach, a nawet latach po udanym leczeniu. W takich przypadkach rewizja leczenia (powtórne leczenie kanałowe może uratować ząb).

W JAKICH PRZYPADKACH ZĄB LECZONY KANAŁOWO WYMAGA POWTÓRNEGO PRZELECZENIA?
Powtórne zakażenie, wyleczonego już kanałowo, zęba może być spowodowane przez nowy uraz, głęboką próchnicę, pęknięte lub nieszczelne wypełnienie. W niektórych przypadkach stomatolog może znaleźć dodatkowe wąskie lub zakrzywione kanały, które nie były leczone pierwotnie.