Pielęgnacja implantów

Implanty stomatologiczne wyglądają i funkcjonują jak naturalne zęby, dlatego nie należy zapominać, że trzeba o nie dbać , przestrzegając zasad prawidłowej higieny jamy ustnej. Tuż po wszczepieniu implantów najważniejsze jest utrzymanie okolicy, gdzie zostały wszczepione implanty w jak najbardziej sterylnym stanie. Rana pozabiegowa jest newralgicznym miejscem i nieoczyszczana może stanowić dobre siedlisko dla bakterii. Z tego względu dwie godziny po zabiegu należy unikać jedzenia i picia. Po tym czasie można napić się czegoś zimnego i coś przekąsić. Zaleca się spożywanie posiłków delikatnych i zimnych, idealne są lody. Ciepłe pokarmy można spożywać 24 godziny po zabiegu. W ciągu pierwszej doby nie należy też płukać jamy ustnej i myć zębów w miejscu wszczepienia implantu . Ponadto należy ograniczyć inne, niezwiązane z jamą ustną czynniki, które mogą zwiększyć ryzyko odrzucenia wszczepionego implantu. Na klika dni zaleca się zrezygnować z wysiłku fizycznego, pływania i sauny.

W ciągu pierwszego tygodnia po implantacji, miejsce wszczepu należy czyścić miękką szczoteczką i stosować płukankę i pastę do zębów zaleconą przez lekarza stomatologa.

Zęby i implanty dentystyczne należy dokładnie myć co najmniej 2 razy dziennie. Implant stomatologiczny czyścimy za pomocą specjalnej szczoteczki do zębów, którą poleci Państwu nasz doświadczony stomatolog. Do higieny jamy ustnej używamy też nici do zębów Dla osób posiadających implanty stomatologiczne stosowanie nici dentystycznej jest szczególnie ważne. Korona porcelanowa łączy się z implantem stomatologicznym głęboko pod dziąsłem, gdyż jedynie takie rozwiązanie zapewnia maksymalną estetykę. Jest to okolica, którą ciężko oczyścić szczoteczką, a z którą,  nitka dentystyczna radzi sobie wyśmienicie.

Dodatkowo należy poddawać się okresowemu profesjonalnemu oczyszczaniu powierzchni zębów z kamienia nazębnego Poważne zaniedbania higieniczne, tak jak w przypadku naszych naturalnych zębów, niosą ze sobą szereg konsekwencji, w skrajnych sytuacjach mogą nawet doprowadzić do utraty implantu stomatologicznego. Permanentne zaleganie płytki nazębnej w okolicy implantu stomatologicznego może doprowadzić do tak zwanego zapalenia okołoimplantowego, które w dużym uproszczeniu jest odpowiednikiem zapalenia przyzębia (paradontozy) zębów żywych. Bardzo niebezpieczne jest również doprowadzenie do stanu zapalenia dziąseł. W przypadku powstania zapalenia organizm może zareagować na implant zębowy jak na ciało obce i odrzucić go lub naruszyć jego stabilność.

Zaleca się regularnie kontrolować stan jamy ustnej i odwiedzać gabinet stomatologiczny 2 razy do roku. Dbanie o higienę jamy ustnej pozwala unikać większości problemów z uzębieniem. Jeśli będziemy kontrolować uzębienie u dentysty, implanty stomatologiczne będą służyć nam całe życie.