STOMATOLOGIA Zachowawcza

Stomatologia zachowawcza zajmuje się leczeniem ubytków próchnicowych i szeroko pojętą profilaktyką. Proces próchnicowy jest bakteryjną, chorobą zakaźną, w wyniku której dochodzi do demineralizacji szkliwa. Jeśli nie podejmiemy leczenia, zmiany próchnicowe zajmą zębinę, a w ostatnim stadium, może dojść do zakażenia miazgi zęba. Taki stan wymaga
już leczenia endodontycznego. Z tych względów, tak ważna jest profilaktyka.

Przyczyny powstawania próchnicy
Główną przyczyną powstawania próchnicy jest płytka nazębna, składająca się z resztek pokarmowych i bakterii, która odkłada się na zębach po każdym posiłku. Bakterie znajdujące się w płytce, przekształcają dostarczane w pożywieniu cukry, w kwasy, które z kolei powodują wypłukanie minerałów (wapń, fosfor) ze szkliwa. Prowadzi to do osłabienia
i uszkodzenia szkliwa, umożliwiając dalszy rozwój próchnicy.

Cukier dostarczany z pożywieniem jest niezbędny bakteriom płytki nazębnej do wytwarzania kwasów, a przez to zapoczątkowania procesu próchnicowego.

Występujące naturalnie, w pokarmach cukry mają niewielkie znaczenie dla rozwoju próchnicy. Destrukcyjne działanie na zęby odgrywają rafinowane cukry, sztucznie dodawane do pokarmów. Dlatego, warto pamiętać o ilości spożywanych słodyczy, ich konsystencji
i częstotliwości ich przyjmowania (czas przebywania w jamie ustnej). Najgorsze w skutkach jest częste jedzenie produktów lepkich, oblepiających zęby (cukierki toffi, chipsy, itp.).

Stężenie cukrów w ślinie jest bardzo zmienne i waha się w ciągu kilku minut nawet
100 000 razy. Bakterie w płytce nazębnej reagują na zwiększone stężenie cukrów, jednak nawet wysokie jego spożycie, przy podatnych na próchnicę zębach, nie musi prowadzić
do rozwoju tej choroby. Warunkiem jest jednak dokładne i częste oczyszczanie zębów
z pozostałości pokarmowych.

Najbardziej do jej rozwoju predysponują sacharoza, glukoza i fruktoza. Skrobia ma znikomy wpływ na rozwój próchnicy.

Substytuty cukru, takie jak aspartam, nie wywołują próchnicy.

Podatność zębów
Podatność na próchnicę jest cechą osobniczą. Zapadalność na próchnicę jest różna u różnych osób. Wynika to zarówno z predyspozycji genetycznych, jak i z warunków socjalnych, w których rozwija się i przebywa człowiek. Dostarczanie wapnia i fluoru w okresie płodowym, jak i w okresie wzrostu ma bardzo duży wpływ na podatność zębów na próchnicę.

Nawet wysokie spożycie cukru przy podatnych na próchnicę zębach nie musi prowadzić do rozwoju tej choroby, warunkiem jest jednak dokładne i częste oczyszczanie zębów z pozostałości pokarmowych. Na rozwój próchnicy może mieć wpływ także zaburzenie w wydzielaniu śliny, która działa bakteriobójczo, remineralizuje niewielkie ubytki, wypłukuje resztki pokarmowe.

Leczenie próchnicy
Próchnicę leczymy poprzez usunięcie uszkodzonych części zęba i zastąpienie ich wypełnieniem. Oferujemy wysokiej jakości estetyczne wypełnienia światłoutwardzalne, które doskonale imitują utracone tkanki zęba. Wypełnienia mogą być dodatkowo wzmacnianie tzw. ćwiekami okołomiazgowymi, czyli niewielkimi tytanowymi elementami, które wzmacniają połączenie plomby z zębem.

Nowoczesną alternatywą dla klasycznych wypełnień są wkłady i nakłady koronowe (tzw. inlay i onlay).